Sta jij rood op je emotionele bankrekening?

Sta jij rood op jouw emotionele bankrekening?

Emotionele-bankrekening- gevoelens

Rood of zwart?

Wanneer je met iemand praat bouw je een relatie op. En zoals bij iedere relatie is er sprake van positieve en negatieve momenten. Je scoort punten bij een positieve bijdrage en verliest krediet wanneer je het verkloot. In alle contacten met andere mensen scoor je plus- of minpunten. Een emotionele bankrekening als het ware. Hoe bewust ben je daar eigenlijk van? Ben jij iemand die denkt: “Ze nemen me maar mooi zoals ik ben en fuck it.” De kans is groot dat je op termijn je neus stoot en steeds eenzamer wordt. Of ben je iemand die voortdurend rekening houdt met de ander. Dan is de kans groot dat jij uiteindelijk zo onzeker wordt dat je jezelf verliest. Hoe hou je de balans in evenwicht? Sta je rood of zwart?

Storten

Meestal zijn we er ons niet eens van bewust dat er een storting wordt gedaan. Op een emotionele bankrekening wel te verstaan. Of een opname. Wanneer je een uitgebreid sociaal netwerk hebt, heb je zomaar tientallen of misschien wel honderden rekeningen geopend. Rijkdom zit niet alleen in harde valuta. De mentale bankrekening is minstens zo belangrijk. Je bent eigenlijk een handelaar in emoties. En als handelaar zorg je natuurlijk voor je klanten. Want dan zorgen jouw klanten ook voor jou.

Emoties

Onder al die gesprekken, of handelingen, zitten emoties verscholen. Die worden gevoed door behoeften. Ieder mens heeft zijn specifieke behoeften. Dat kan een basale behoefte zijn zoals voedsel of een dak boven het hoofd, behoefte aan sociaal contact of zelfontplooiing. Hierbij stil staan is een belangrijke voorwaarde voor het maken van echt contact. Als je de behoefte achter het gedrag kunt herkennen, leer je hier effectiever mee om te gaan.

Behoeften

Als behoeften vervuld zijn is er vaak niet veel aan de hand. Je geniet waarschijnlijk van het moment en beseft dat ook ter plekke. Onrust, spanning en zelfs stress treedt veelal op wanneer de behoefte onbeantwoord blijft. “Er moet toch iets meer zijn?” denk je dan. Hoe belangrijker die behoefte voor jou is, hoe heftiger de emotie kan zijn. Dat zijn de momenten waarbij je moet oppassen. In jouw emotie zeg je vaak dingen die je niet zo bedoelt. Herken je dat? Onthoudt dat je emoties hebt en ze niet bent.

Bewust

Wanneer we met elkaar praten spelen behoeften een grote rol. Behoeften verschillen per persoon. Op die behoeften kom ik nog wel eens terug. Grote kans dat jij je in het heetst van de strijd laat leiden door oude (onvervulde) behoeften. Dat gebeurt heel subtiel tijdens een gesprek. Je hebt het niet in de gaten en ineens neemt het gesprek een wending door wat jij hoorde, deed of zei. Als je het zou kunnen terugkijken herken je het meteen. “He, weer in je valkuil getrapt.” Je gevoel van zelfwaarde neemt af. Het contact met de ander loopt een deuk op.

erkenning

Erkenning

Wat doe jij? Houd jij het zakelijk of vind je de relatie belangrijk? Per “soort” gesprek verschilt dit natuurlijk. Niet bij elk gesprek hoef je zo scherp als een scheermes te zijn. Je kunt het zakelijk houden door bijvoorbeeld de feiten blijven herhalen (zie je in de politiek vaak) of hiervan verschillende voorbeelden laten zien. Als de onderliggende emotie geen erkenning krijgt gaat dit je niet helpen bij het positief saldo op deze emotionele bankrekening. De ander voelt zich onvoldoende gehoord of gezien. Dan wordt het een stroef gesprek.

Zuiver

Wat kun je wel doen? Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen op je saldo positief te maken. Ik zal een aantal de revue laten passeren. Een aspect is wat mij betreft het belangrijkste: jouw intentie moet zuiver zijn. Als jij een trucje toepast, dat waarschijnlijk technisch perfect wordt uitgevoerd, voelt je gesprekspartner dit niet. Dat herken je misschien wel bij bepaalde verkooporganisaties. Praten over het weer, kunst of iets onbeduidends is leuk wanneer je in het café staat, toch?

Empathisch

Luisteren is een schaars goed, zo heb ik me laten aanpraten. Wanneer heb jij voor het laatst echt goed geluisterd? Empathisch en zonder oordeel. Als je een ander echt goed probeert te begrijpen is dat de basis voor een storting op die bankrekening. Wat voor de een detail is kan voor de ander een grote droom zijn. Als je daar snel aan voorbij gaat sta je ineens rood. En jij denkt wat zei ik dan verkeerd? Luister goed en vraag door wat de ander bedoelt.

Finesse

Net had ik het al over het verschil tussen detail en hoofdzaken. Die details zijn hierbij belangrijk. Mijn dochters spiegelen dit regelmatig. We maakten laatst een wandeling en mijn jongste was moe. Ik sla een arm om haar heen en knipoogde naar de oudste. Ik dacht dat ze wel begreep dat ik dat bij haar ook zou doen. Ze was wat stil en nukkig toen we thuiskwamen. Ik vroeg nog:” Is alles goed?” “Ja hoor,” zei ze, maar ik zag geen twinkeling in haar ogen. Later kwam het er wel uit. “Geef je mij ook een arm als ik moe ben?” Ze vond dat ik dat vaak bij haar zus deed. Kom knuffel.

verhelder- emotionele-bankrekening

Verhelder

Die knipoog was dus niet duidelijk voor haar. Dat was een onderschatting van mij. Ik was niet helder genoeg in mijn boodschap. Ze had iets ander verwacht. Als ik had gezegd wat ik deed had ik haar verwachting in dit geval; “papa ik wil ook aandacht”, kunnen managen. Verduidelijk daarom jouw verwachtingen aan anderen. In dit geval aan mijn dochter maar dat kan ook naar een collega. Zeg duidelijk wat je verwacht van je collega en neem geen zaken aan zonder erover door te vragen. Hebben de woorden die iemand gebruikt bijvoorbeeld dezelfde betekenis

Dit zijn enkele stappen die je kunt doen om een positief saldo op een emotionele bankrekening te krijgen. Er zijn er nog wel een aantal die ik hier niet noem. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met mij op. Ik help je er graag bij.

Top