Jouw waarom in succesvol?

Jouw waarom in succesvol?

Hoe dan?

Sinds ik mensen uit Arnhem en en omgeving mag coachen,  krijg ik regelmatig de vraag: Hoe word ik succesvol? Deze een vraag heb al ik in veel varianten voorbij zien komen de afgelopen jaren. Een mooie vraag is het wel. Succesvol ondernemen is waar het om gaat. En ik werd overspoeld met al dan niet goed bedoelde antwoorden. “Hard werken” roept de een. “Volhouden” oppert een ander. De mooiste vind ik nog steeds “Niet lullen maar poetsen” en doet me altijd denken aan die kip zonder… Ja die!

Intentie

Zelf heb ik het liever over de intentie waarmee jij leeft of je beroep uitoefent. Los van het feit of je zelfstandig of in loondienst werkt. Met welk voornemen doe jij je werk? Wat wil je precies bereiken? Past dit bij wie je wil zijn? Denk daar eerst eens goed over na. En wees dan vooral eerlijk tegen jezelf. Ik merk vaak dat mensen het mooier maken dan het is. Die eerlijkheid heeft mij ondertussen veel gebracht. Mijn meest oprechte en puurste (schrijf je dat zo?) intentie, is een ander mens te helpen bij zijn of haar hulpvraag. Dit kan zijn waarom jij succesvol wil ondernemen.

Doelgroep.

Ik ben niet zo streng in de leer bij het vinden van mijn ideale klant of doelgroep. Toegegeven, ik heb daar wel een helder beeld bij en richt me hier met mijn werkzaamheden op. Toch vertrouw ik erg op de voorzienigheid. Mijn activiteiten hebben een doel en leiden me daar toe. Het gevoel en de energie bij een ontmoeting bijvoorbeeld draagt er toe bij dat het meteen prima is of niet. Dan maar een keer geen ideale klant. Uit je comfortzone komen helpt mij daarnaast steeds verder te groeien. Het enige dieet dat me echt helpt trouwens, maar dat terzijde.

Waarde

Waar ik wel op let is of ik echt waarde kan toevoegen. Waarde aan de denkwijze. Aan de verbinding tussen hoofd en hart. Of het aanwakkeren van activiteiten zodat er weer schwung komt in het bedrijf. Doen is energie. Energie is beweging en beweging is zichtbaar. En voor bijna alle bedrijven is zichtbaarheid essentieel. Als je etalage niet open staat kan niemand iets zien. Klinkt simpel toch? Als ik je nou vertel dat het ook zo simpel is, geloof je dat dan? Je hebt een idee, daar maak je een plan bij. Je schrijft op wat je wil bereiken, wanneer, wat je nodig hebt en hoe je het uitvoert. Dan ga je aan de slag. Schaven en schuren en weer uitproberen of het beter gaat. En vooral er veel plezier aan beleven. Herken je dat? Moet geen probleem zijn lijkt me.

Passie en succesvol

Als je antwoord op mijn vraag in de vorige alinea nee is, dan klopt je intentie ergens niet. Ga dan op onderzoek uit bij jezelf. Steek energie in de vraag wat ervoor zorgt dat je dit niet zo beleefd of voelt. Zelf controleer ik dat nu met wat ik 3x I noem: Intellect, Intentie en Intens. Wordt ik genoeg uitgedaagd voor de eerste I. Is mijn intentie zuiver, doe ik het om de juiste reden. En als laatste voel ik de passie door mijn lijf jagen als ik het erover heb. Als dit verhaal klopt, zien anderen de twinkeling in de ogen, horen een zelfverzekerde stem en zien een open blik en rustige lichaamshouding. En zo zijn er nog wel meer kenmerken waaraan je kunt zien, horen of voelen of het klopt wat er gebeurd.

Kostbaar

Het mooie van ons lijf is dat het nooit liegt. Ik zie iedere keer onder spanning wie er voor me verschijnt. De waarheid? Ach het is wat het is. Op dat ogenblik, dat wat er echt toe doet en wat er echt is. Op die momenten kan jij het verschil maken. Als jij jezelf goed genoeg kent en de groei toelaat die ontstaat tijdens jouw kwetsbare momenten. Die momenten hebben we allemaal, niemand uitgezonderd. Dat (h)erkennen, een keuze maken en er naar te handelen maakt je menselijker en zorgt voor verbinding met een ander. En op dat kostbare moment voeg je waarde toe aan je relatie. En dat gun ik je.

Stel je vragen en groei door of juist ondanks de antwoorden die je ontvangt in welke vorm dan ook. Spreken is zilver en zwijgen is goud zegt een spreekwoord. Wat zegt dat eigenlijk over een blog? Helpt dat bij het succesvol ondernemen, waarom. En toch wil ik je uitnodigen om er eens over na te denken of over te praten. Met mij? Ja, dat mag.

Top