Netwerken (hoe) doe jij het?

Als ondernemer weet je hoe groot het belang is van een goed netwerk. Mensen en netwerken zijn immers nodig om jouw ideeën te realiseren. Maar leg jij makkelijk contact? Laat jij je leiden door jouw zakelijke overwegingen bij het netwerken? Of sta je er blanco in? Ik hoor zo vaak mensen vertellen dat je toch nooit klanten vind op een netwerkbijeenkomst!! Oh, maar waarom ben je er dan denk ik dan. Voor mij is netwerken geven en nemen. En dan ook in die volgorde. De basis van goed netwerken is vertrouwen. Als je een positieve indruk hebt van iemand zul je hem of haar sneller willen helpen. En andersom ook. Je hoeft geen examen te doen maar je hebt een kans om een ander beter te leren kennen.

Voel je goed.

Belangrijk bij het netwerken is dat jij je goed voelt in die omgeving en met de mensen in je netwerk. Dat klinkt als een open deur en die heb je ook nodig. Anders kom je niet binnen. Zonder gekheid,  als jij je op je plaats voelt kom je beter tot je recht. Dan kun je laten zien waar je voor staat. Waar jij een oplossing voor bent. Moet je dan gelijk een verhaal verkopen? Nee ik zou zeggen van niet. Interesseer je als eerste in de persoon met wil je kennismaakt. Stel vragen, ik zeg het al tijden.

Vertrouwen.

“Verdien” visitekaartjes en schrijf erop wat je hebt gehoord, gevoeld of wat je voor elkaar kunt betekenen. Herken je de mensen die je gauw een kaartje willen geven en dan die van jou vragen. Van die “ik moet naar de volgende afspraak indrukken”. Geen idee wat ze doen of wat ze willen overbrengen. Verwijs iemand alleen als je vertrouwen hebt in die persoon. Denk hierbij aan jouw reputatie. Het is voor jezelf niet handig als je iemand verwijst en je hoort later daar geen goede berichten over. Nu breng ik zelf mensen snel met elkaar in contact. Dan zeg ik dat ik ze ook net hebben ontmoet. Op die manier blijf je open en integer.

Positief.

Zo snel als het kan gaan bij het elkaar een hand geven, zo langzaam kan het gaan bij het daadwerkelijk zaken doen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wees geduldig en laat ruimte aan een ander om zijn of haar mening te vormen. Als je te veel benadrukt dat je iets van hem of haar verlangt, zorgt dit voor het tegenovergestelde effect. En blijf positief. Niet alleen over jezelf maar ook over anderen met wie je gesproken hebt of hebt samengewerkt.

Jezelf zijn.

Ik betrap mezelf nog wel eens er op te enthousiast te zijn of gewoon even mijn verhaal kwijt te willen. Dat is niet erg. Je mag jezelf zijn, sterker nog blijf alsjeblieft jezelf. Er zijn al zoveel anderen. Toch is het goed om wel op te letten wat jouw enthousiasme voor een effect heeft op de ander.Daar kun je dan op inspelen. Dan heeft een proactieve instelling niet alleen te maken met het lef om op een ander af te stappen. Je kunt ook meedenken met anderen als die een vraag hebben. Maar voel aan of je energieniveau aansluit bij je gesprekspartner.

Wat doe jij nou?

Als de vraag " en wat doe jij dan? ", komt wees dan voorbereidt. Zorg ervoor dat je kunt vertellen waar jij de oplossing voor bent, wie je klanten zijn (ideaal of niet) of waar je zelf naar op zoek bent. Het helpt je effectiever te zijn. Als je weet wat je wil vertellen kun je sneller letten op de reacties. Stel dan vragen aan je gesprekspartner en ga dieper in op zijn of haar reactie. Verkoop niets maar maak echt contact. Probeer een ander beter te leren kennen door het stellen van andere vragen dan: "Wat doe je voor werk?" Er zijn best wel originelere manieren om met elkaar echt in gesprek te komen.

Als je nog meer praktische tips wilt, maak dan een afspraak met mij. Ik vertel je er graag meer over.

Top