De kunst van vertragen

De kunst van vertragen

 

 

 

“Wat voel je?”
Het blijft even stil. En er gebeurt niets duidelijk zichtbaars. Tenminste …
“Niets eigenlijk?!” klinkt het snel.
Ik zie het nadenken meteen gebeuren. De spreekwoordelijke rook komt uit de oren, fronsend voorhoofd, mondhoeken trekken samen. De computer draait overuren. Het lichaam van coachee, beweegt onsamenhangend. Kleine trillingen, schokjes en ineens grote gebaren. We laten het gebeuren, het is wat het is. Voor nu! De betekenis of waarde is nu niet van belang. Het ervaren is begonnen.

Samen

In onze westerse samenleving is het ook niet gebruikelijk om te voelen. We hebben liever stress en Burn-out. Ik beweer niet dat dit hier direct het gevolg van is. Wat ik wel zeker weet is dat het niet helpt, al dat denken. De samenwerking tussen ons bewustzijn en lichaam is op zijn minst verstoord te noemen. Het negeren of wegstoppen van deze signalen kan verschillende oorzaken hebben.
Maar eigenlijk is het oppikken ervan heel makkelijk. Als je trek hebt, ga je eten. Ben je moe, dan rust je. Zo eenvoudig is het dus. Of toch niet? Heeft angst of schaamte er iets mee te maken?

Rust

Over die rust valt ook meer te zeggen. Het aantal prikkels dat een gemiddeld mens te verwerken krijgt op een dag. Tientallen, honderden tegelijk soms. Via de mail, Whatsapp, Instagram, Facebook, Snapchat en ga zo maar door. En je wil toch wel graag op de hoogte blijven van alles wat er om je heen gebeurd. Fear of missing out noemen ze dat. Ik vraag coachees vaak, zo niet altijd, om te controleren of het waar is wat ze beweren. Dus in dit geval; mis je dan echt zoveel als je een paar uur niet online bent? Gewoon On–lone zijn dus. Nou ja met jezelf ben je nooit alleen maar ik vind de term wel leuk gevonden. Als die er nog niet is trouwens

.

Leren

Nu hoor ik je denken:”ja, maar.... dat is toch niet mogelijk.”Ik heb het zelf zover laten komen:”Ik heb het zelf geleerd zo te doen”. Dat is hem. Als je dat hebt aangeleerd, dan kun jij dat ook weer afleren. Of liever, positief geformuleerd. Je kunt een ander gedrag aanleren. Je doet dat door te blijven oefenen en vertrouwen houden. Denk je dat Lieke Martens vanzelf de beste van de wereld is geworden. Nee, daar zitten honderden,  zo niet duizenden uren training in. Ze bleef net zo lang oefenen tot het goed was. Moet jij dat dan ook doen? Ja! In ieder geval probeer het eens vier weken lang vol te houden. Dat is een goede start.

Vroeger

En als gewenste bereikt is, wat dan? Bij mijn laatste werkgever hadden ze op enig moment een spreuk: “Be proud en tell about it!” Dat moest dan wel weer Engels zijn hé! In de praktijk deden de managers dat wel, naar het hoger management. Ken je dat? “Samen, hadden ze dat toch maar mooi geflikt.” Als ik dit opschrijf kan ik een glimlach niet onderdrukken. Ik heb er een hoop geleerd maar vooral om niet te voelen. Het is een vorm van vluchten. Overleven. De emoties wil je niet voelen dat is zwakte. Genoeg over vroeger.

Hoofd

Het bijzondere van dat hoofd is dat daar wel alle emoties vandaan komen. Ga maar na je bent bang om dat je een target niet haalt, of eenzaam omdat je het alleen moet doen. Als je in die emotie verdwijnt, is er geen verbinding met jezelf. Ik herken de trillende handen achter het stuur van mijn auto nog wel. Ik vroeg me af of ik ziek werd of zo. In feite had ik al te lang niet geluisterd naar de signalen van mijn lijf. Wat ben je nou aan het doen Remco schreeuwde het me uiteindelijk toe. Mijn lijf protesteerde. En ik zei: “Nee, dit wil ik niet horen.”Dat houd je niet lang vol.

Patroon

Mijn omgeving waarin ik werkzaam was, stond dit niet toe. Echt dom van me om niet te luisteren. Als je je gevoel beleeft, je aandacht er echt op richt ben je in verbinding met jezelf. De emoties verdwijnen dan veel sneller. Je zit echt in het gevoel, hier en nu. Het is wat het is. Dit gevoel bereik je wanneer je merkt wat met je gebeurt. En een stap verder ook bij een ander. Een vorm van acceptatie en herkenning tegelijk. Als je dit bij jezelf herkent, zie je patronen en snap je jezelf beter. Hoogstwaarschijnlijk ontstaat zo’n patroon in je jeugdjaren. Als je dit gevoel accepteert kun je voelen wie je echt bent. Dan kun je ook bijsturen als je dit wenst.

Kalmte

Om goed te voelen is vertragen wel een vereiste. Kalmte zal je redden, is een goede raadgever is dit geval. Je kunt bijvoorbeeld blijven multi-tasken of je elke taak aandachtig en geconcentreerd uitvoeren. Voordeel is dat je blijft in dat moment en je hoeft het ook maar een keer te doen. Herken baar of niet? Zo is dat ook met dat gevoel in je lijf. Voel het, ervaar wat je lichaam je probeert te vertellen. Hell praat er zelfs mee. Ik beloof je er gaat een wereld voor je open De wereld, jouw wereld in het hier en nu. Ik gun je veel vertragingen.
Goed vertragen is geen kunst of wel?

Wil je meer weten? Maak dan een afspraak met me!

Top