kracht-van-imperfectie
Goed doen

De kracht van imperfectie wordt onderschat. Veel ondernemers hebben de neiging om het ‘goed’ te willen doen. Ze werken hard, denken vooruit en willen kwaliteit leveren. Logisch ook, want je bedrijf is een verlengstuk van jezelf. Toch merk ik in coachgesprekken vaak dat het streven naar perfectie eerder verlamt dan helpt. Ondernemers houden plannen te lang op de plank, wachten met lanceren, of trekken zich terug na een fout. Alles uit angst om het niet perfect te doen.

Imperfectie

Maar laten we eerlijk zijn: het ondernemerschap is allesbehalve perfect. Je maakt keuzes met de kennis van dat moment. Soms pakt dat goed uit, soms leer je wat je nooit meer op die manier wilt doen. En precies daar zit de waarde van imperfectie. Want juist door het maken van fouten ontdek je wat werkt, wat niet werkt, en wie jij daarin bent als ondernemer.

Beweging

Fouten zijn geen eindpunt, maar richtingaanwijzers. Ze geven je feedback. Niet altijd prettig, maar wel nodig. En als je er met een open blik naar durft te kijken, leer je jezelf en je bedrijf beter kennen. Het is niet zwak om toe te geven dat iets niet goed ging; het is krachtig als je er iets mee doet. Want groei ontstaat niet vanuit perfectie, maar vanuit beweging.

Ontwikkelen

De ondernemers die het meeste leren, zijn niet per se de mensen die alles in één keer goed doen. Het zijn de mensen die durven bijsturen. Die keuzes durven maken zonder alle zekerheid vooraf. Die iets proberen, misgaan, en het daarna alsnog anders aanpakken. Niet omdat het moet, maar omdat ze willen leren en ontwikkelen.

Flexibel

Als jij jezelf toestaat om het niet perfect te doen, ontstaat er ruimte. Ruimte om te proberen, om te spelen, om stappen te zetten die niet foutloos zijn, maar wel echt. Ondernemerschap gaat niet over foutloos zijn, maar over volhouden, aanpassen en durven leren.

kracht-van-imperfectie
Effect van imperfectie

In de praktijk zie ik dat het toelaten van imperfectie ook iets doet met de manier waarop je communiceert. Je wordt zachter naar jezelf toe, en vaak ook duidelijker naar anderen. Je hoeft je minder groot te houden, minder op je tenen te lopen. En dat heeft effect. Mensen voelen dat. Authenticiteit wordt tastbaar zodra je durft te laten zien wat je (nog) niet weet. Klanten, medewerkers en samenwerkingspartners vertrouwen je sneller als je niet doet alsof je alles onder controle hebt, maar als je eerlijk bent over de reis die je maakt.

Experimenteer

Daarnaast creëer je met deze houding ruimte voor experiment. Je hoeft niet pas te starten als alles klopt. Je mag onderweg finetunen. Dat haalt de druk eraf en vergroot de kans dat je in beweging blijft. Een ondernemer die leert van ervaring — ook van wat niet werkt — ontwikkelt zich sneller dan iemand die alleen maar voorbereidt. Je hoeft het dus niet perfect te weten, je moet het vooral durven doen. Juist die beweging zorgt dat je leert, groeit en uiteindelijk steviger staat.

Groei

Tot slot: imperfectie maakt je menselijk. En mensen doen zaken met mensen. Door niet alles glad te strijken, laat je iets van jezelf zien. Iets dat blijft hangen. Dat resoneert. En dat, op de lange termijn, veel sterker werkt dan een gepolijste buitenkant. Ondernemen gaat niet over alles onder controle houden. Het gaat over je blijven ontwikkelen, in volle ernst, met fouten en al. Dáár zit de kracht. Imperfectie is geen zwakte. Het is juist de weg naar groei.